ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Τελευταία Έξοδος του Federico Axat

νοσοκομείο
© Tulay Palaz

«Ο Τεντ Μακέι ήταν έτοιμος να ρίξει μια σφαίρα στον κρόταφο, όταν άρχισε να χτυπάει επίμονα το κουδούνι της πόρτας».

Τελευταία Έξοδος του Federico Axat
Μετάφραση: Aγγελική Βασιλάκου
Εξώφυλλο: Redoine Amzlan
Eκδόσεις Μεταίχμιο
Σελ. 488

Είναι πάρα πολύ δύσκολο να παρουσιάσεις βιβλία μυστηρίου και ψυχολογικά θρίλερ χωρίς να αποκαλύψεις μέρος της πλοκής. Σε κάποια μάλιστα βιβλία, όπως στην Τελευταία Έξοδο του Axat, αυτό καθίσταται ακόμα πιο δύσκολο, αφού αν για παράδειγμα κατά την περιγραφή της ιστορίας αναφερθείς στην πρώτη από τις πολλές ανατροπές, θα είναι σα να ακυρώνεις το παιχνίδι του συγγραφέα με τον αναγνώστη, ακυρώνοντας ταυτόχρονα τη χαρά της έκπληξης, αλλά και την ίδια την ανάγνωση κάποιων κεφαλαίων του βιβλίου. Και ναι μεν δεν διαβάζει κανείς λογοτεχνία για την πλοκή αλλά και για τη γλώσσα και τη χαρά και το ταξίδι της ανάγνωσης και μπλα μπλα μπλα και όλα αυτά τα ωραία, αν, όμως, αποκαλύπτουμε (δυστυχώς γίνεται κατά κόρον και είναι απολύτως εκνευριστικό) σε βιβλία μυστηρίου (ειδικά σε αυτά!!!) μέρος του μυστηρίου, δεν έχει κανένα νόημα να διαβάσει κάποιος το βιβλίο γιατί μέρος της απόλαυσης (για πολλούς η μεγαλύτερη) είναι η ανακάλυψη, η έκπληξη και η συμμετοχή του αναγνώστη στο παιχνίδι με τον συγγραφέα. Όποιος έχει αντίθετη γνώμη καλό είναι να μην παρουσιάζει τέτοια βιβλία. Όποιος διαβάσει ή έχει διαβάσει την Τελευταία Έξοδο θα καταλάβει για ποιον λόγο αναφέρω τα παραπάνω.

Ο Τεντ Μακέι φαίνεται να τα έχει όλα: πολλά χρήματα, όμορφα σπίτια, μια όμορφη σύζυγο και δυο αξιαγάπητες κόρες. Παρ’ όλα αυτά, για κάποιο λόγο, όπως πληροφορούμαστε ήδη από την πρώτη γραμμή του βιβλίου, ο ήρωάς μας επιθυμεί διακαώς ν’ αυτοκτονήσει. Τότε χτυπάει το κουδούνι της πόρτας χωρίς σταματημό, ενώ ακολουθούν δυνατά χτυπήματα. Ο Τεντ αποφασίζει να ανοίξει την πόρτα, για να δει ποιος χτυπάει το κουδούνι (η γυναίκα του και οι κόρες του είναι στη Disneyland) και μετά να ολοκληρώσει αυτό που άρχισε. Αφήνοντας το όπλο πάνω στο γραφείο, το μάτι του πέφτει σε ένα μικρό χειρόγραφο σημείωμα, το οποίο γράφει:

ΑΝΟΙΞΕ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ
ΕΙΝΑΙ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΟΥ ΔΙΕΞΟΔΟΣ

Εκτός από το ότι αυτό καθαυτό το μήνυμα στο χαρτάκι προκαλεί πολλά ερωτηματικά στον Τεντ, αφού είναι λες και κάποιος γνωρίζει τα μελλούμενα, το ακόμα πιο παράδοξο είναι ότι ο γραφικός χαρακτήρας είναι ο δικός του! Και φυσικά δε θυμάται ποτέ να έχει γράψει τις δύο αυτές φράσεις που απευθύνονται στον εαυτό του! Ο Τεντ αποφασίζει να ανοίξει την πόρτα και παράλληλα ο συγγραφέας μάς ανοίγει τις πόρτες στον λαβύρινθο της ψυχής και του μυαλού του ήρωα και μας παρασύρει σε ένα παιχνίδι μυστηρίου, όπου η μία ανατροπή ακολουθεί την άλλη και όλα όσα γνώριζες στο προηγούμενο κεφάλαιο ανατρέπονται στο επόμενο. Η ταύτιση και η απώθηση του αναγνώστη με τον ήρωα εναλλάσσονται διαρκώς, όπως και ο ρόλος του θύματος και του θύτη, και εμείς παρακολουθούμε με μεγάλη αναγνωστική απόλαυση με πόση μαεστρία ο Axat ελέγχει το υλικό του (με βασικά συστατικά το σκάκι, το… οπόσουμ, τους φόνους, στο παρελθόν και το παρόν, τα όνειρα και τους λαβυρινθώδεις διαδρόμους του ανθρώπινου μυαλού) και χτίζει ένα απολύτως σφιχτοδεμένο ψυχολογικό θρίλερ, που το ξεκινάς σήμερα και το τελειώνεις αύριο (και αυτό σου φαίνεται πολύ, αφού θες απεγνωσμένα να το τελειώσεις την ίδια μέρα, οπότε μην κάνετε το λάθος και το αρχίσετε καθημερινή θα είναι μαρτύριο). Λίγο πολύ στα ψυχολογικά θρίλερ έχουμε διαβάσει τα πάντα. Πότε-πότε, ωστόσο, έρχεται ένας συγγραφέας, για να μας θυμίσει ότι πάντα υπάρχει χώρος για να προστεθεί ένα ακόμα εξαιρετικό μυθιστόρημα στο είδος αυτό!

Federico AxatO συγγραφέας

Ο Federico Axat γεννήθηκε στο Μπουένος Άιρες το 1975. Είναι πολιτικός μηχανικός και συγγραφέας. Το Τελευταία Έξοδος είναι το τρίτο του μυθιστόρημα και αυτό που σημείωσε τη μεγαλύτερη επιτυχία (μεταφράζεται σε 35 γλώσσες και ήδη γυρίζεται ταινία).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *